روش اجرايي اهداف بهبود مستمر ایزو
 
شنبه 27 مهر 1392برچسب:, :: 13:3 ::  نويسنده : پویا

روش اجرايي اهداف بهبود مستمر ایزو

1- هدف
   هدف از تدوين اين روش اجرايي تشريح مراحل مختلف شناسايي فرصت ها، تعيين روش و اجراي پروژه هاي بهبود مستمر در شركت گسترش مواد مغناطيسي تابان مي باشد.

2- دامنه كاربرد
   كليه اقدامات لازم از تعريف تا اجرا و تعيين اثر بخشي پروژه هاي بهبود تحت پوشش اين روش اجرايي قرار مي گيرند.
    تذكر 1: اقدامات مقطعي براي رفع مشكلات مقطعي (مثلاً تعمير قالب براي كاهش ضايعات در ايستگاه توليدي خاص كه بطور مقطعي افزايش يافته است) بهبود مستمر محسوب نمي شوند. بهبود مستمر با ارتقاء سطح متوسط عملكرد مرتبط است (مثلاً بهبود CPK يا كاهش درصد ضايعات در ايستگاه توليدي خاص كه طي دوره زماني طولاني محاسبه شده است).

3- مسؤوليت ها
   مديريت كيفيت:
    - بررسي پروژه هاي بهبود و تصويب آنها
    - بررسي گزارشات پيشرفت پروژه
    - گزارش وضعيت پروژه هاي بهبود به مدير عامل در جلسات بازنگري مديريت
   مسؤول پروژه بهبود:
    - تعيين اعضاي تيم پروژه و پيگيري فعاليتهاي پروژه
    - گزارش پيشرفت پروژه به مدير تضمين كيفيت
    انجام فعاليتهاي لازم به دستور مسؤول پروژه بهبود بر عهده اعضاي تيم پروژه مي باشد.
    مسؤوليت ايجاد تسهيلات و امكانات لازم در اجراي پروژه هاي بهبود بر عهده مدير عامل شركت مي باشد.

4- تعاريف  
  ندارد.
5- روش اجرا
5-1- توضيحات
5-1-1- پروژه هاي بهبود مستمر مي تواند به يكي از حالتهاي زير تعيين گردد:
  - مستقيماً به دستور مدير عامل
  - در هر لحظه و توسط هر يك از مسؤولين واحدها
  - در جلسات بازنگري مديريت ( با توجه به سوابق بازنگري )
5-1-2- مبناي شناسايي فرصت هاي بهبود و تعريف پروژه هاي بهبود مستمر تجزيه و تحليل هايي است كه توسط مسؤولين واحدها در ارتباط با مسائل زير صورت مي گيرد:
  - اهداف كيفيتي تعريف شده در طرح تجاري يا نظامنامه كيفيت كه به ابعاد و فعاليت هاي مختلف سازمان ممكن است مرتبط باشد ( اهداف كيفيتي، بهره وري، انساني، تجهيزات و … ) .
  - مسائل مربوط به رضايت مشتريان مانند: شكايات مشتريان، مرجوعي ها، تحويل به موقع، زمان لازم براي پاسخگويي به شكايت مشتري و غيره.
  - مسائل مربوط به بهره وري از قبيل زمان توقف ماشين آلات، زمان تنظيم  دستگاه ها  ( SETUP ) ، زمان چرخه توليد                    ( Production Cycle Time )، اثر بخشي كلي ماشين آلات و غيره.
  - مسائل مربوط به كاهش تغييرات و نوسانات فرآيندها از قبيل بهبود Cp ، Cpk مربوط به مشخصه هاي ويژه.
  - مسائل مربوط هزينه هاي بالا در ارتباط با ضايعات، دوباره كاري ها، مصرف مواد گران قيمت، اتلاف نيروي كار، اتلاف فضاي توليد        ( Layout ) و غيره.
  - مسائل مربوط به كاركنان از قبيل زمان حل فصل نارضايتي هاي كاركنان، ميزان غيبت ها و غيره.
  - مسائل مربوط به وسايل اندازه گيري مانند بهبود %R&R .
5-2- گردش كار پروژه
  5-2-1- پروژه هاي بهبود مستمر پيشنهادي، طي جلسه اي با حضور مسؤولين ذيربط ( كه مي تواند همان جلسات بازنگري مديريت باشد ) بررسي شده و پروژه هايي كه در اولويت قرار دارند انتخاب مي شوند.
  جهت انتخاب پروژه هاي بهبود، ليست پروژه ها تهيه سپس با توجه به مشكلات موجود و همچنين فرصتهاي بهبود پروژه / پروژه هاي بهبود اولويت بندي و به اجرا گزارده خواهند شد.
  همچنين طي جلسه فوق مسؤول پروژه و اعضاي تيم پروژه تعيين شده و به مدير تضمين كيفيت جهت پيگيري ساير موارد اعلام مي گردد.
  5-2-2- سپس موارد زير در رابطه با پروژه تعيين و در فرم پروژه بهبود مستمر با كد 8QF001  ثبت خواهد گرديد:
  - اهداف پروژه
  - فعاليت هاي لازم جهت انجام پروژه
  - زمان انجام فعاليتها
  5-2-3- فرم فوق جهت بررسي و تأييد ازطرف مسؤول پروژه در اختيار مدير تضمين كيفيت قرار مي گيرد.درصورت نياز Gant Chart مربوط به اجراي پروژه نيز ضميمه گردد.
  5-2-4- اعضاي تيم با توجه به فعاليتهاي تعيين شده و در صورت نياز استفاده از روش هاي نظام مند حل مسأله استفاده كرده و از نشانه ها به سمت علل و از علل به سمت راه حل مسأله پيش مي روند.
  5-2-5- اعضاء و رهبر تيم پروژه در مقاطع زماني مشخص به صورت دوره اي ( حسب نياز پروژه مثلاً به ازا  هر 10 درصد گذشت زماني ) براي بررسي روند پروژه گرد هم آمده و نتايج و مشكلات احتمالي پروژه ( در صورت وجود ) به مسؤول پروژه و يا در صورت نياز به مدير كيفيت گزارش مي شود.
تذكر2 : در واقع در اين جلسات ميزان اثر بخشي پروژه مورد ازريابي قرار خواهد گرفت و در صورتي كه مشكل /  مشكلاتي بر سر راه اجراء پروژه احساس گردد اقدامات لازم جهت تسريع روند پيشرفت پروژه صورت خواهد گرفت.
  5-2-6- در خاتمه كار پروژه، ميزان اثر بخشي پروژه از طريق مقايسه وضعيت جديد با وضعيت پيش از اجراي پروژه بررسي و تجزيه و تحليل مي گردد.  
6- مدارك مرتبط
  - دستورالعمل استفاده از روشهاي حل نظام مند مسأله                       8QI001
  - دستور العمل تعيين سطح رضايت مشتري                                    8QI002
7- پيوست
  فرم پروژه بهبود مستمر                                                            8QF001



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







مشاور ایزو , گواهینامه ایزو , سیستم های ایزو , اخذ ایزو
سیستم های مدیریتی ایزو
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مشاور ایزو , گواهینامه ایزو , سیستم های ایزو , اخذ ایزو و آدرس iso10004.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 172
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1