یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 1:16 ::  نويسنده : پویا

 integrated Management System

 
با توجه به توسعه روز افزون وگرایش رو به رشد سازمان ها به استقرار سیستم های مدیریت متناسب با اهداف سازمانی وبنا به خواست مشتریان وطرف های ذی نفع خود،منطق استقرار همزمان چند سیستم مدیریتی به صورت فراگیر مورد اقبال قرار گرفت.
گواهینامه سیستم مدیریت یک پارچه( Integrated Management System) IMS نتیجه موفقیت مشتریان در اثبات انطباق سیستم های مدیریت خود با الزانات استاندارد های مرجع براساس مقررات موسسات اعتبار دهنده بین المللی است.
برخی مزایای استقراریکپارچه سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001،سیستم مدیریت محیط زیستISO 14001وسیستم مدیریت ایمنی وبهداشت حرفه ای OHSASازقرار زیر است:
 کاهش زمان استقرار وتسریع در امادگی سیستم برای ممیزی وصدور گواهینامه
 کاهش هزینه های استقرار،ممیزی ونگداری سیستم
 ایجاد یکنواختی در فعالیت زیر سیستم های مورد نیاز
 تمرکز سازمان اداره کننده ومسئولیت های مستقیم اداره وبهبود سیستم ها
 وجهه بهتر ونمایش استقرار حرفه ای تر سیستم مدیریت
 کاهش تعداد اجرای ممیزی در طول سال
فرآیند اجرای ممیزی IMS مشابه اجرای سایر  ممیزی ها است. در صئرت تمایل،مشتریان ازمزیت یک نوبت پیش ممیزی بهرهمند میشوند. اجرای پیش ممیزی با وجود توصیه به اجراخدمتی اختیاری وبراساس درخواست کار فرما  ارائه میشود.ممیزی صدور در دومرحله ودر ادامه آن فرآیند ارزیابی مستقل Veto)) ودر صورت تایید گواهینامه صادر میشود.ممیزی سالیانه به منظور اطمینان از تداوم اجرا واسز بخشی سیستم مدیریت یکپارچه به صورت سالیانه (ادواری)برنامه ریزی واجرا میشود.  
 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088


یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 1:15 ::  نويسنده : پویا

 Health, Safty, Environment Management System 

 

در همسویی با استقرار سیستم های مدیریت یکپارچه در زمینه بهداشت شغلی،ایمنی ومحیط زیست،از دهه های قبل، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در حضور صنایع نفت،اقدام به تدوین استاندارد های راهنما نمودند.استاندارد های مذکور که عمدتابا مخفف HSE-MSمعرفی شده اند،چارچوب معینی را برای یک سیستم مدیریت یکپارچه مهیا می نمایند ودارای وجوه تمایزی با استاندارد های ISO 14001 وOHSAS 18001 هستند.
ازسال 1381وزارت نفت در ایران اقدام به تدوین کتابچه راهنمای استقرار HSE-MSوابلاغ جهت اجرا به کلیه سازمانها ی تابعه نمود.این راهنما در کلیه صنلیع وسازمان های تابعه آن وزارت، اعم از شرکت نفت ایران،شرکت سهامی پتروشیمی،شرکت ملی گاز ایران وشرپت پالایش وپخش فرآورده های نفتی ایران قابل پیاده سازی است.  
 

 

شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088
www.behsaniso.com


یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 1:14 ::  نويسنده : پویا

 food Safety Management System

 
 
 
HACCP به معنای " تجزیه  وتحلیل خطر ونقطه کنترل بهرانی" است ویک سیستم بهداشتی در مدیریت کیفیت در صنایع غذایی محسوب می گردد.
HACCP  را میتوان یک سیستم کنترلی ویکی از راه کار های عملی در پیشبرد اهداف بهداشت مواد غذایی دانست که در طول زنجیره مواد غذایی(از تولید کننده اولیه تا مصرف کننده نهایی )دارای کار برد بوده وبا استفاده از آن نسبت به کیفیت بهداشتی فرآیند های غذایی اطمینان حاصل میگردد.
از دیدگاه کاربردی ، HACCP کلیه خواسته های Good Manufacturing Practices))GMP و
(Good Hygiene Practices ) GHPرا در بر گرفته وتمامی جنبه های بهداشت مواد غذایی را تحت پوشش قرار میدهد.
امتیازات سیستم HACCP ،علاوه بر تامین ایمنی مواد غذایی وسازگاری آن با سیستم مدیریت کیفیت نظیر سری استاندارد
ISO 9001، کمک به توسعه تجارت جهانی از طریق افزایش اعتماد به ایمنی مواد غذایی نیز میباشد.به کمک استقرار این سیستم از افت سطح کیفیت بهداشتی محصول به نحو برنامه ریزی شده وسیستماتیک جلو گیری بعمل می آید ، به نحوی که  فرآورده های غذایی هیچگونه خطری برای مصرف کننده به همراه نداشته باشد.  
 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088


یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 1:13 ::  نويسنده : پویا

 good Manufacturing Practices

 
 
 
GMP مخفف ( Good Manufacturing Practices) وبه معنای " روشهای خوب ساخت" میباشد که از جمله استاندارد های پیش نیازی در برقراری سیستم های بهداشتی مدرن مانند HACCP و ISO 22000 محسوب میگردد.
مبانی GMP با تمرکز بر سا ختارهای محیطی ونیز لزوم وتجهیزات مورد استفاده در فرآوری غذا، دارو ومواد افزودنی، راهکارهی عملی مناسبی را در ارتباط ویژه با نوع فرآوری و به منظور رسیدن به یک زیر ساخت منسب ارائه میدهد.
اصول GMP میتواند به عنوان ابزار پایش در ارزیابی سطح بهداشتی زیر ساخت های مرتبط با فرآوری محصول در سازمان های فعال در حیطه مواد غذایی، دارویی مواد افزودنی به کار گرفته شود. 
 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088


یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 1:12 ::  نويسنده : پویا

 وجوداطمینان خاطر درموضوعات مختلف وبه هنگام بهره هگیری ازمحصولات وخدمات یکی ازخواسته هاوانتظارات ذاتی انسان است.درطی دوره های مختلف پدیداوری و تکامل محصولات وتکامل وخدمات متفاوت سازمان هایی با رسالت بوجود آوردن اطمینان در زمینه های گوناگون تاسیس گردیده وبه فعالیت پرداخته اند.با رشد صنعت وپیشرفت های گسترده در صنوف متفاوت،صدور گواهینامه ویا تاییدیه های تخصصی باعث ایجاد اطمینان برای مشتریان وذی نفعان محصولات وخدمات متفاوت گردیده است.

صدورگواهینامه های ارزیابی انطباق برای محصولات صنعتی به نیمه قرن 19 میلادی باز میگردد که به تدریج در سطح تجارت بین المللی جایگاه خود را تثبیت نموده است. پس از صدور کواهینامه های انطباق برای محصولات،رفته رفته مبحث صدور گواهینامه برای فرآیند وسیستم نیز مورد توجه قرار گرفت.
باپدید آمدن الزامات متفاوت صنفی،تجاری وبین المللی، استاندارد های کوناگون برای عملکرد ومعیارهای فرآیندها و همچنین ساماندهی سیستم های مدیریتی بارویکردهای متفاوت تدوین شدند.این امر باعث گسترش فرهنگ ارزیابی/ممیزی فرآیندها ووسیستم ها وصدور گواهینامه برای آنها گردید.
سازمان های صادر کننده گواهینامه، سازمان های مستقل حقوقی هستند که در نقاط مختلف در دنیا تاسیس گردیده اندو برحسب گسترش اقتصادی /تجاری مناطق عملیاتی متفاوتی را تعریف نموده وبا بوجود آوردن شعبات وسازمان های وابسته به صورت بین المللی فعالیت مینمایند.
در برخی از دیسیپلین های صدور گواهینامه نیاز به انجام اعتباردهی  از سوی نهادهای ملی اعتبار دهی که دراتصال با«مجمع بین المللی اعتبار دهی ((LAF»میباشد،وجود دارد.
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088


یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 1:11 ::  نويسنده : پویا

 food Safety Management System

 
 
 
استاندارد (British Retail Consortium)BRC که سابقه آن به سال 1996 میلادی در کشور انگلستان برمیگردد.از آغاز سال 2003 میلادی به نام استاندارد جهنی غذا(The BRC Global Standard- Food) مورد استفاده تولید کننده گان مواد غذایی در کشور های اروپایی قرار گرفت.این استاندارد اروپایی با تکیه بر کیفیت ،بهداشت و ایمنی محصول در تولید فرآورده های غذایی ویا تامین مواد اولیه غذایی،ایمنی فرآیند و فرآور ده های غذایی را تضمین میکند.
در ممیزی این استاندارد ،الزامات سیستم های HACCP،مدیریت کیفیت ،استانداردهای زیست محیطی ،کنترل فراورده ها ،کنترل فرایند ونیز الزامات پرسنلی در محل یا محیط کار یا محل های فرآوری غذا مورد بررسی قرار گرفته وگواهینامه BRC برای سازمان ومحصول تولیدی ان صادر میگردد.  
 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088



یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, :: 1:7 ::  نويسنده : پویا

 امروزه با گذر از عصر صنعتی و اطلاعات و ورود به عصر دانش، با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی هاو سیستم های کاری سازمان ها، استفاده از فرایند اموزش، قوی ترین ابزاری است که می تواند راهگشای سازمان ها جهت حضور و بقاء در عرصه بازار های رقابتی باشد.اما افزایش کمی نفر ساعت آموزش و برگزاری دوره های مختلف اموزشی،به تنهایی نمی تواندنشانگر کیفیت و بکار بستن آموزش های فراگرفته شده در سازمان باشد، بلکه این اثر بخشی آموزش است که می تواند شاهدی دال بر ضمانت اجرایی دوره های آموزشی باشد.

استاندارد ISO 10015 از جمله استاندارد های سری10000 و راهنمایی جهت طرح ریزی و سازماندهی فرآیند آموزش در سازمان ها می باشد.
استقرار فرآیند آموزش بر اساس استاندارد ISO 10015 می تواند موثر ترین راه در خصوص پایش و اندازه گیری اثر بخشی فرآیند آموزش باشد.در این استاندارد، چگونگی طرح ریزی یک فرآیند چهار مرحله ای شامل 1-نیاز سنجی     2-اجرا      3-ارزیابی اثر بخشی آموزش عنوان می گردد.
اجرای اثر بخش سیستم مدیریت آموزش در آموزش در سازمان،نیازمند تعهد مدیریت، تعهد آموزش گیرندگان و در نهایت تعهد آموزش دهندگان می باشد.با استفاده از راهنمای موجود در استاندارد ISO 10015،سازمان ها علاوه بر رفع این نیازمندی، در مسیر تحقق یک"سازمان یاد گیرنده"حرکت می نمایند.  
 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088


یک شنبه 15 تير 1392برچسب:, :: 23:58 ::  نويسنده : پویا

 در جهان تنها کسی موفق می شود به انتظار دیگران ننشیند و همه چیز را از خود بخواهد. (شیللر)

 
1- در انجام کارها روي شيوه اي خاص تاکيد نکنيد، شايد کسي بتواند ازمسير کوتاهتر و بهتري شما را به مقصد برساند.
2- توجه داشته باشيد دانش و تجربه، هيچ کدام به تنهايي رهگشا نيستند، مثل اکسيژن و هيدروژن که از ترکيب معيني از آنها هواي تنفس ما تامين ميشود، ميتوان با آميختن دانش و تجربه، راهکارهاي حياتي و استثنائي خلق کرد.
3- از هر فرصتي براي استخدام و به کارگيري افراد برجسته استفاده کنيد.
4- به خاطر داشته باشيد رعايت استانداردهاي محيط کار در کارايي کارمندان موثر است.
5- با فرق گذاشتن بيهوده بين افراد گروه، انگيزه کاري آنها را از بين نبريد.
6- از مشورت و نظر خواهي با نيروي جوان ابايي نداشته باشيد.
7- با رفتارهاي ضد و نقيض، اعتماد زيردستان را از خود سلب نکنيد.
8- در به وجود آوردن فضاي رقابتي سالم، کوشا باشيد.
9- براي ارتقاي سطح دانش کارمندان و افزايش بهره وري آنان، کلاسهاي آموزشي ترتيب دهيد و از لوازم کمک آموزشي بهره گيريد.
10- دقت کنيد که توبيخ کارمند خطاکار، بايد متناسب با اشتباهش تعيين شود.
11- مطمئن شويد مامور خريدي که براي سازمان در نظر گرفته ايد، علاوه بر کارداني و رعايت اصول درست بازاريابي، مورد اعتماد، زرنگ و خوش سليقه نيز هست و همان گونه که برقيمت کالاها توجه دارد، بر زيبايي و کيفيت آنها نيز اهميت مي دهد.
12- در صورت لزوم با قاطعيت نه بگوييد.
13- سعي کنيد با اصول ساده روانشناسي آشنا شويد.
14- طوري رفتار کنيد که ديگران شما را به عنوان الگو انتخاب کنند و آينده کاري دلخواه خود را در قالب شخصيت شما مجسم کنند.
15- هرگز در حضور کارمندان با ديگر معاشرين خود، پشت سر افراد بدگويي نکنيد.
16- رعايت سلسله مراتب کاري را به مسئولين و سرپرستان گوشزد کنيد.
17- براي آزمودن کارمندانتان با آزمايشهاي فاقد ارزش و بي اساس، شخصيت آنان را زير سوال نبريد.
18- با شروع به موقع جلسات، وقت شناسي را عملا به حاضرين بياموزيد.
19- براي گيراتر شدن سخنان خود، هميشه چند عبارت کليدي از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشيد و در موقع لزوم آنها را به کار ببريد.
20- در انجام  کارها به سه نکته بيش از بقيه نکات توجه کنيد: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس. 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088


شنبه 15 تير 1392برچسب:, :: 23:56 ::  نويسنده : پویا

 نظام آراستگي (5S)

 
 
مقدمه
 
5S يعني 5 اصل براي دستيابي به يك محيط كار با كيفيت، كه بعد از جنگ جهاني دوم در ژاپن توسعه يافته است. كه شامل هزاران كار كوچك است كه بايد تمامي پرسنل در آن مشاركت داشته باشند و هر كسي به سهم خود همت كند.
هدف:
كاربرد منظم و مرتب در خلق يك محيط كار تميز و مرتب جهت توليد محصولات، با كيفيت بالا و افزايش روحيه كاري افراد كه در نتيجه بهره وري يا همان بازدهي از كار افراد بالا مي رود. كه هدف نهايي 5S پيشگيري از اتلاف است.
 
قدم اول در اجراي 5S: تشويق كردن تمام پرسنل براي انجام يك كار دسته جمعي
قدم دوم در اجراي 5S: درك افراد از 5S
 
 
عوامل تاثير پذيراز نظام 5S درمحيط كار:
ايمني (Saffty): محيط كاري نامنظم محل مناسبي براي كار كردن نمي باشد.خطرات نظير سُرخوردن‏
بازدهي كار(Efficiency) : بطور مثال تميز بودن همواره قالبها باعث بالا رفتن بازدهي كار خواهد شد
كيفيت (Quality): گردو غبار و براده هاي انباشته در محيط كارباعث كاهش بازدهي ودرنتيجه كيفيت پايين محصولات
برطرف كردن نقص ها(Eliminating Berack downs): علامتگذاري تابلو هاي برق و نظارت مستمر تا به خاطر وجود گردو غبار دستگاه از كار نيفتد.
 
 
نكاتي براي به اجرا در آوردن 5S :
1– تعيين قواعد اي براي نحوه نظافت. مثلاً فعاليتهاي 5 دقيقه اي.
2- مكاني را براي همه چيز مشخص كنيم. شامل انبارها – قفسه ها- علامتگذاري مناسب.
3- اگر هيچ اقدامي صورت نگيرد بهبودي حاصل نخواهد شد.
اگر خودتان نمي توانيد انجام دهيد از ديگران كمك بخواهيد.
 
(5S) چيست؟
مجموعه فعاليتهايي است كه در قالب يك نظام فرهنگي- مديريتي صورت مي گيرد و بر ايجاد و حفظ محيطي سامان يافته ، مرتب، پاكيزه، زيبا و دلپذير، استاندارد و با انظباط براي كار تأ كيد مي ورزد .
سوا كردن و دور كردن غير ضروري ها (خانه تكاني) cleaning up- Sortng out (سئي ري Seiri)
سامان دادن و مرتب كردن Systematic Arrangement- Keep in good order  (سئي تُ Sitio)
سپيدي و پاكيز گي Clean Sweeping – Keep (سئي سُ Seiso)
سعي در حفظ مطلوب Standardizing (سئي كِتسو Seketsu)
سازمان يافتگي و انظباط Self discipline – Discipline (شيتسوكه Shitsuke)
 
1. سوا كردن و دور كردن غير ضروري ها:
از ديدگاه 5s ساماندهي(سوا كردن) به معناي تشخيص ضروري از غير ضروري است. ساماندهي يعني قرار دادن اشيا در محل هاي صحيح و حل كردن مشكلات در سر منشاء آنهاست . در ميان اصول 5s ساماندهي از بالاترين اولويت برخوردار است .
نكات اساسي در سوا كردن و دور كردن غير ضروري ها :
بررسي هاي فوق صورت گيرد. 1 – آيا هيچ غير ضروري را مي بينيد كه محل كار شما را شلوغ كرده باشد.2-آيا كابل يا لوله غير ضروري است كه به حال خود رها شده باشد.3- آيا ابزار و يا موادي در كف زمين رها شده اند.4- آيا اقلام غير ضروري دسته بندي شده اند.5- آيا تمامي ابزارها بطور صحيح دسته بندي شده اند.
2-نظم و ترتيب:
نظم وترتيب(مرتب كردن) يعني قرار دادن اشيا در مكانهاي مناسب يا به ترتيب مطلوب وبه نحوي كه بتوان از آنها به بهترين وجه استفاده كرد . نظم وترتيب راهي است براي يافتن و به كار بردن اشياي مورد نياز بدون انجام جستجوهاي بيهوده
اولين قدم براي برقراري نظم وترتيب در يك كارخانه تعيين محل گذرگاهها و محل قرار گرفتن اشياست
نكات اساسي در سامان دادن و مرتب كردن:
وضعيت حال را بررسي كنيم 2- تصميم گرفتن مبني بر اينكه وسايل را كجا نگهداري كنيم3- نحوه نگهداري قطعات بطوري كه بر كيفيت آنها اثر نگذارد.4- پايبند بودن به قواعد براي مثال اگر وسايل خاصي سر جاي خود نيست آيا كسي آنرا برداشته است.
3. سپيدي و پاكيزگي:
پاكيزه سازي از ديدگاه 5s عبارت است: دور ريختن زوائد وپاكيزه كردن اشياء از آلودگي ها و مواد خارجي.
پاكيزه سازي از ديدگاه 5s نوعي بازرسي است
هدف از پاكيزه سازي:الف- دستيابي به ميزان مطلوبي از پاكيزگي ب- حذف كامل آلودگيها ج- شناسايي مشكلات جزئي از طريق بازبيني.
نكات اساسي در پاكيزكي:
بازرسي تمام محوطه كارخانه به منظور پيدا كردن منبع گردوغباراعم از كف زمينها- خطو ط نيرو
نظارت و نظافت هر يك از افراد، از وسايلي كه با آنها سرو كار دارند
بازديد و نظارت و نظافت دستگاهها تا عاري از عيب و نقص و يا نشتي باشند.
4. استاندارد كردن(سعي در حفظ مطلوب):
استاندارد سازي از ديدگاه 5s عبارت از روشي براي حفظ نتايج حاصل از ساماندهي ، نظم وترتيب و پاكيزگي است.
يكي از بخش هاي مهم اين روش توسعه نظام صريح و روشني است كه بتوان به آساني به عيب و نقص دستگاهها پي برد.
نكات اساسي در استاندارد سازي:
تشخيص دادن نقص كار دستگاهها:
الف- مهمترين نكات را بررسي كنيم.ب- چه چيزي نقص به حساب مي آيد.ج- آيا مي توان يك نقص را تشخيص داد. د- از چه وسايلي بايد استفاده كرد.ر- چه نوع اقدامات مورد نياز بايد انجام داد.
مشاهده كردن :
الف- استفاده كردن از برچسب و علائم مشخص كردن محدوديت(اسفاده از گيجهاي مناسب- بستن پيچ و مهره ها به طوري كه به راحتي به چشم بيايد)ب- افزايش ميدان ديد (استفاده از پوشش شفاف براي ديدن كار دستگاه در هر وضعيت
نكاتي براي محل كار(بررسي در مورد محل كار):
الف- آيا لباس كثيف و نا مناسب بر تن داريد.ب-آيا مشكل سرو صدا داريد.ج- آيا مشكل گرما و سرما داريد.د-آيا سقف محل كار چكه مي كند. ر- محل مناسبي براي غذا خوردن داريد
5. آموزش و انظباط:
انضباط در معناي عام عبارت از آموزش وتوانايي بر انجام وظيفه است.
از ديدگاه 5s انضباط به معني: الف- ايجاد يا برخورداري از توانايي لازم براي انجام امور به شيوه مطلوب. ب- عادت به انجام هر كار به نحو صحيح(پرورش دادن افراد به يادگيري صحيح). ج- راهي براي تغيير عادتهاست
بطور كلي مي توان گفت انضباط فرآيندي حاصل ازآموزش و تكرار وتمرين است.
نكات اساسي در مورد انظباط:
آيا يك برنامه بازديد روزانه داريد2.- آيا لباس مناسبي برتن داريد.3- آيا كلاه مناسبي داريدو اسم تان روي آن نوشته شده است.4- آيا گزارشات ،دستور كارها صحيح و به موقع انجام مي گيرد.
 
حوزه ها و موارد كاربرد 5S
در فرايند توليد، تعميرات، خدمات فني، مواد اوليه، قطعات، كالاي نيم ساخته و كارهاي در جريان ساخت و محصول نهايي
در فرايند امور غير توليدي : توليدات معيوب، ضايعات و زوائد برش كاري
در قسمت ماشين آلات و تجهيزات توليد : ماشين آلات، تجهيزات، وسائل جابجايي مواد، ابزار، قالبها، قفسه ها، جعبه ها، ميزهاي ابزار و كار، ميزهاي نقشه كشي و تجهيزات آن
در اطراف مواد و لوازم مصرفي: در حين روغنكاري و محل نگهداري انواع روغنهاي ديگر صنعتي، زير پايي ها دستكش هاي كار، وسائل تنظيف و نظاير آن.
در محوطه هاي كاري – ادراي : مكانهاي خلوت ، رفع انواع آلودگي، خط كش و تقيسم محوطه، تعيين محل توقف و تعيين جهت رفت و آمد روان وسائط نقليه، رنگ آميزي با هدف ايمني، تفكيك و تشخيص و نيز تلطيف محيط.
در اطراف ساختمانها و تأسيسات : سقف، ديوارو كف كارگاهها و دفاتر كاري و اداري، تاسيسات برق، گاز، تصفيه خانه هاي آب، سرويسهاي بهداشتي.
ساير اماكن اداري و شخصي
 
مزاياي اجرايي آراستگي(5S)
جلوگيري از انباشته شدن ضايعات و صدمه خوردن بيشتر آنها در اثر باران، آفتاب و ….
افزايش درآمد ناشي از فروش به موقع و مقرون به صرفه ضايعات صنعتي به علت تفكيك كردن آنها
استفاده از قفسه بندي و ارتفاع در چيدمان مواد و صرفه جويي در سطح اشغال محيط كار
جلوگيري از آتش سوزي، احتراق، انفجار، سقوط اجسام و ساير حوادث مشابه در اثر كاهش تراكم مواد زائد و ضايعات و مراقبت از آنها.
جلوگيري از دور ريختن مواد، قطعات سالم به همراه ضايعات و زوائد.
جلوگيري از گم شدن و يا مخفي ماندن، مواد، قطعات و ابزار در هم با يكديگر در اثر انباشت نامنظم آنها.
رواني رفت آمد ليفتراكهاي دستي و ليفتراكها در محيط كار
نمايان بودن قطعات، ابزار و مواد در قفسه ها و جلوگيري از پنهان شدن آنها از چشم.
جلوگيري از هر گونه نشت آب، روغن، گاز، باد و ساير مواد به منظور ايجاد ايمني و جلوگيري از ضايع شدن و نيز صرفه جويي در انرژي.
پاكيزگي سطح محيط كار و جلوگيري از لغزيدن كاركنان و زمين خوردن آنها و بروز حوادث در حين كار
رنگ آميزي مرتب محيط كار و ماشين آلات و نيز تجديد خط كشي ها به منظور شاد كردن و روحيه دادن به نمود هاي محيط كاري
ايجاد فرهنگ پيشگيري به جاي تعمير.
رعايت بهداشت، سلامتي و ايمني كاركنان.
كاهش خستگي و آزردگي هاي ناشي از كار در محيط شلوغ، نامطبوع و حادثه ساز
انجام خانه تكاني هاي روزانه، هفتگي، فصلي و سالانه توسط كاركنان به منظور مشاركت عمومي در آراستگي
آمادگي مستمر و لحظه اي محيط كار براي بازديدهاي غير مترقبه مشتري و هر بازديد كننده مهم ديگر از محيط كار. 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088



شنبه 15 تير 1392برچسب:, :: 23:55 ::  نويسنده : پویا

 بعضی مواقع شرکت با این سوال اساسی روبه رو می شود که آیا باید کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش دهد یا نه؟ برای برخی خواننده ها، پرسش به این سوال غیر منطقی به نظر می آید: چگونه می تواند بهبود کیفیت محصولات ویا خدمات برای شرکت سودآور نباشد؟

با اینحال، با بررسی دقیقتر درمی یابیم این سوال اثرات استراتژیک عمیقتری دارد زیرا در نهایت ساختار و رقابت بازار بر روی انتخاب کیفیت اثر می گذارد. تحمیل هزینه های اضافی برای ایجاد یک سطح از کیفیت که برای مشتری ارزشی ندارد و تفاوتی ندارد در دراز مدت ممکن است غیر منطقی باشد.
هدف از استراتژی تهیه برنامه ی سنجیده شده ای است که مزیت رقابتی برای شرکت به وجود آورد.شرکتی که دارای بالاترین نرخ سودآوری در صنعت خود است، به یک مزیت رقابتی نسبت به رقبا دست یافته است. برای بیشتر شرکت ها رسیدن به یک سطح کیفیت مطلوب در محصولات و ارائه خدمات یک ملاحظه استراتژیک مهم است. کیفیت پایین می تواند به شدت موجب کاهش درامد شرکت شود اما کیفیت بسیار بالا که از نظر مشتریان بی ارزش است موجب هزینه اضافی برای شرکت می شود.
برای تعیین سطح کیفیت مطلوب یک شرکت، تعدادی از پارامترهای اقتصادی نقش بازی می کنند و فاکتورهایی باید ارزیابی شوند. در نهایت شرکت باید سطح کیفیت مطلوب خود را تعیین کند و زمانی که مشتری میزان بیشتری از محصول را خریداری می کند هزینه حاشیه ای رسیدن به کیفیت مطلوب با هزینه حاشیه ای درامد برابر می شود.
شاید به نظر هزینه حاشیه ای کیفیت با فرض معمول رایگان بودن کیفیت در تضاد باشد. یکی از اصول بهبود مستمر افزایش کیفیت و همچنین کاهش هزینه است مخصوصا از طریق کاهش ضایعات و کاهش دوباره کاری و مواردی از این قبیل. با وجود اینکه بدون شک این مورد صحیح است، اما شرکت برای رسیدن به یک سطح کیفیت بالاتر، نیازمند به هزینه کردن و سرمایه گذاری می باشد. علاوه بر این تعادلی بین کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت باید ایجاد شود.
تعیین سطح کیفیت مطلوب
برای تعیین سطح کیفیت مطلوب، تعدادی از فاکتورهای اقتصادی شرکت کلیدی هستند. ابتدا، ما باید بدانیم در ازای افزایش کیفیت چه میزان افزایش تقاضا برای محصول یا خدمات خواهیم داشت. سپس ما باید بدانیم چگونه سود شرکت از افزایش تقاضا تاثیر می پذیرد. این مطلب به سود اضافی یا حاشیه سود که در ازای فروش هر محصول اضافی به دست می آید ارتباط دارد.
برای جواب دادن به سوال اول شرکت نیاز دارد که منحنی تقاضا و درجه ای که بهبود در کیفیت به مشتریان نهایی میرسد را بداند. این مطلب توسط مایکل اسپنسو همکارانش در سال 1975 اشاره شد که زمانی که افزایش کیفیت را در نظر می گیرند شرکت ها باید مشتریان غیر نهایی را نادیده بگیرند. به طور مثال برخی از مشتریان صرف نظر از بهبود در کیفیت، به شرکت وفادار هستند و به همکاری خود به شرکت ادامه می دهند. در عوض شرکت بهتر است بر روی مشتریان نهایی که خرید آنها بر اساس کیفیت محصول است تمرکز کند.
زمانی که کیفیت شرکت افزایش پیدا می کنددو مورد برای منحنی تقاضا آن می تواند اتفاق بیفتد. اول، همانگونه که بالا توضیح داده شد، تقاضا برای محصول و خدمات افزایش یابد. اینگونه شرکت قادر به فروش محصولات بیشتری با قیمت مشخص می باشد.در حالت دوم تقاضای شرکت به قیمت کشش کمتری دارد و شیب تندتری در منحنی تقاضا می گیرد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که شرکت می خواهد به مشتریان نهایی که برای افزایش کیفیت ارزش قائلند و برای آن حاضر به پرداخت هستند دست پیدا کند. هر دوی این شرایط در شکل 1 نشان داده شده است.
 
 
شکل 1 منحنی تقاضا شرکت
در شکل بالا، منحنی تقاضا شرکت با D1 نشان داده شده است. این منحنی نشان دهنده مقداری از محصول است که در قیمت مشخص شرکت انتظار دارد به فروش برساند. با افزایش کیفیت محصول، شرکت منحنی تقاضای خود را به D2 تغییر می دهد و در این حالت محصول بیشتری را با قیمت مشخص و با کیفیت بیشتر به فروش می رساند. به علاوه منحنی تقاضای شرکت شیب تندتری پیدا می کند و به قیمت کشش کمتری دارد.
تغییر در این منحنی به علت بهبود کیفیت مهم است و گاهی شرکت ها آن را نادیده می گیرند. در زمان بهبود کیفیت، شرکت ممکن است بخواهد اثری که بهبود کیفیت بر تمایل مشتریان برای جایگزین کردن محصول با محصول جدیدی می گذارد را  در نظر بگیرد. به طور مثال نرخ جایگزینی حاشیه ای، نرخی است که مشتریدر یک سطح رضایت خاص حاضر به خرید محصول جدید با محصول دیگری است و زمانی که شرکت کیفیت خود را افزایش می دهد، خریداران تمایل کمتری نسبت به کیفیت پایینتر و قیمت کمتر رقبا پیدا می کنند.
مدلسازی اثر بهبود کیفیت
مدلسازی و تجزیه و تحلیل اثر افزایش کیفیت بر روی تقاضا می تواند به شرکت دید روشنی در جهت کسب درآمد بدهد. این تجزیه تحلیل نباید بدون در نظر گرفتن محیط رقابتی که شرکت در آن وجود دارد انجام شود. در عمل، این تحلیل تقاضا در ساختار بازار و محیط رقابتی کسب و کار انجام می شود زیرا نهایتا محیط رقابت و ساختار بازار سود شرکت را تعیین می کنند.
 
یک راه مفید برای گسترش تجزیه و تحلیل ایجاد یک نقشه ارزش است که رقبای کلیدی شرکت را با توجه به کیفیت آنها نشان می دهد و می توان باتوجه به آن منحنی بی تفاوتی را نیز رسم نمود.
منحنی بی تفاوتی ترکیب قیمت-کیفیت را نشان می دهد که در آن ارزش افزوده برای خریداران یکسان است. ناحیه پایین منحنی بی تفاوتی قیمت-کیفیت، ارزش افزوده بالاتری نسبت به ناحیه بالای منحنی دارد. در شکل 2 نمونه ای از این مطلب مشاهده می گردد.
 
شکل2 : ارزش افزوده و منحنی بی تفاوتی
در نقشه ارزش بالا، موقعیت قیمت-کیفیت محصول برای چهار شرکت رقیب ترسیم شده است. به علاوه، منحنی بی تفاوتی نیز رسم گردیده است که نشان دهنده مرزی است که خریداران در آن ترکیب های مختلف کیفیت و قیمت برایشان تفاوتی ندارد و نشان می دهد در روی این منحنی محصول با محصول دیگر برای خریداران متفاوت نیست. در این شکل، شرکتی که محصول A را تولید می کند احتمالا بازار را از دست می دهد زیرا محصول آن با قیمت بالا و کیفیت پایین به بازار عرضه می شود. برعکس آن شرکتی که محصول D را تولید می کند به سمت گرفتن بازار پیش می رود زیرا محصولش را با کیفیت بالا و قیمت پایین عرضه می کند و شرکت هایی که محصول B و C را تولید می کنند روی منحنی بی تفاوتی قرار گرفته اند و به بازار ارزش افزوده برابری را ارائه می کنند و هر دو این شرکت ها به ارزش افزوده برابری می رسند که البته به دلیل وجود محصول D به سمت از دست دادن بازار حرکت می کنند.
در انتخاب سطح کیفیت می بایست یک بررسی منطقی همراه با در نظر گرفتن درامد نهایی در ازای فروش هر واحد محصول اضافی که در نتیجه افزایش کیفیت به فروش می رسد انجام شود. بیشتر شرکت ها با تاثیرات اقتصادی که کاهش ضایعات، کاهش دوباره کاری وکاهش اداعای گارانتی دارد آشنایی دارند. به عبارت ساده، با افزایش کیفیتبه دلیل کاهش ضایعات، بازده بالاتر و تعمیرات و جایگزینی کمتر، میانگین هزینه تولید هر واحد محصول کاهش می یابد.
با اینحال، شرکت زمانی که محصول بیشتری را به دلیل کیفیت بیشتر می تواند به فروش برساند انگیزه بیشتری برای بهبود کیفیت دارد البته در اینجا نیز پارامترهای اقتصادی دیگر نیز باید در نظر گرفته شود. در بسیاری از بازارهای رقابتی، معمولا بسیاری از مشتریان وجود دارند که به تغییرات در قیمت و کیفیت عکس العمل نشان می دهند و خرید خود را مطابق با آن تغییر می دهند. با اینحال، شرکت هایی که در این بازارها رقابت می کنند شاید حاشیه سود بسیار باریک اندکی داشته باشند که این مهم ترین عامل است که موجب دلسردی و واهمه شرکت ها برای تغییر در سطح قیمت و کیفیت می شود. 
شرکت بهسان مدیریت پرشین 
آدرس : جردن- بلوارگلشهر- برج آی تک – طبقه 3
تلفن :  4-22650151  و 22010088


مشاور ایزو , گواهینامه ایزو , سیستم های ایزو , اخذ ایزو
سیستم های مدیریتی ایزو
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مشاور ایزو , گواهینامه ایزو , سیستم های ایزو , اخذ ایزو و آدرس iso10004.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 172
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1